На неосяжному ринку акустичних та цифрових фортепіано і роялів присутні моделі, що відрізняються між собою кольором, дизайном, габаритами, характером звучання. Відрізняються вони також і тембром (у випадку з акустичними фортепіано), а також технічними характеристиками, функціями (у випадку з цифровими). Але є і ще один важливий фактор, на який при виборі музичного інструменту можна просто не звернути уваги. Це механічні властивості клавіатури, а точніше - її вага. Умовно клавіатури фортепіано можна розділити на «легкі» та «важкі» для натискання клавіш з нескінченно різними варіаціями в цьому сенсі. Яку ж клавіатуру обрати? При виборі такого музичного інструменту як фортепіано, необхідно керуватися завданнями, які це фортепіано виконуватиме. Зрозуміло, що при придбанні даного музичного інструменту як деталі інтер'єру, механіко-акустичні особливості його клавіатури навряд чи мають якесь значення взагалі. Але при покупці цього музичного інструменту для гри і навчання, на дані властивості клавіатури слід звернути особливу увагу.
"Легка" клавіатура:
 - для навчання як хобі. «Легка» клавіатура ідеально підійде для самих маленьких дітей у віці 4-6 років, які тільки починають звикати до клавіатури музичного інструменту, незалежно від того, чи буде дитина в подальшому займатися професійно, або в якості хобі. Для дорослої людини, яка хоче навчитися грати на фортепіано, легка клавіатура також підходить, але все ж, дорослій людині буде більш цікаво займатися на клавіатурі, що має середню вагу. З одного боку, це дозволить видобувати з інструменту більше динамічних і колористичних нюансів, з іншого боку - не буде доставляти дискомфорту для незміцнілого ігрового апарату.
- для професійного навчання дітей. Надмірно полегшені клавіатури для професійного навчання дітей у віці від 7 років я б не рекомендував. Звичайно, при заняттях з професійним педагогом, ігровий апарат дитини буде формуватися правильно. Але, при систематичних заняттях в навчальному класі або вдома на полегшеній клавіатурі, у дитини можуть виникнути труднощі при виступі в концертах або на конкурсах, якщо наявний на сцені інструмент буде мати досить «важку» клавіатуру. У цьому випадку, у дитини просто не вистачить сили в пальцях для швидкої й артикульованої гри, а часу для звикання до "тугої" клавіатури може просто не бути. Занадто легка клавіатура також не буде в повній мірі формувати в учня тембровий колористичний слух і навички видобування тембрових фарб на фортепвано.
- для концертуючого піаніста-професіонала. Піаніст-професіонал може вибрати інструмент з полегшеною клавіатурою для гри в камерному ансамблі або при концертмейстерській роботи, де не потрібен значний звуковий масив, темброві фарби відіграють значно меншу роль або потрібне легке прозоре звучання. Для сольного виступу піаніст-професіонал все ж вибирає клавіатуру з більш "важкими" клавішами.
     Пропонуємо переглянути промо відео ролик, в якому професійний піаніст - учень музичного коледжу виконує сонату Л. Бетховена на музичному інструменті з помірно легкою (комфортною) клавіатурою (цифрове фортепіано Pearl River V03):

                      
"Важка" клавіатура:
- для навчання як хобі. Можливо навчання дітей і дорослих на "важкій" клавіатурі, але особливого сенсу в цьому немає. Якщо не ставиться задача розвивати ігровий апарат професійно, звикати до важкої клавіатурі немає необхідності. Якщо заняття носять несистемний, а епізодичний характер, важка клавіатура буде доставляти певний дискомфорт для дитини і може привести до розвитку скутості ігрового апарату і хворобливих відчуттів у затиснутому зап'ясті. З іншого боку, несистемі заняття передбачають значний інтервал часу між підходами до інструменту, тобто ігровий аппарат дитини буде мати достатньо часу для відпочинку. При цьому, позитивні властивості "важкої" клавіатури все ж будуть в певній міри приносити корить дитині: зміцнювати ігровий аппарат, розвивати навички володіння тембровими і динамічними нбансами та фарбами. Якщо на такій клавіатурі займається доросла людина-аматор, такі негативні явища будуть проявлятися в значно меншому ступені, оскільки пальці у дорослої людини, природно, мають значно більшу силу і власну вагу. В даному випадку, деякі позитивні властивості "важкої" механіки (розвиток сили удару і артикуляції, динамічне і темброве розмаїття) все ж будуть грати свою позитивну роль та приносити естетичне задоволення виконавцю. Дитина, яка починає музичні заняття в ранньому віці (4 - 5) років не володіє достатньою силою рук і пальців, тому гра на надмірно важкій клавіатурі може викликати труднощі, особливо якщо мова йде про гру гаммообразних елементів прийомом legato. Оптимальним віком для дитини, яка починає навчання грі на фортепіано з відносно "важкою" клавіатурою, можна вважати вік 7 - 8 років.
- для професійного навчання дітей і дорослих. Такі властивості клавіатури в даному випадку будуть мати суто позитивні наслідки при регулярних систематичних заняттях. Це систематичне тренування, зміцнення і розвиток пальців і всього ігрового апарату, можливість виробляти навички варіювання динамічних і колористичних відтінків і нюансів. Розвиток слухових вражень і навичок при творчому пошуку тембрової палітри в залежності від характеру твору.
- для концертуючого піаніста-професіонала. Професійний піаніст при інших рівних завжди вибирає інструмент з "важкою" клавіатурою, як для репетицій, так і для виступу на сцені. Гра на «важкій» клавіатурі в процесі щоденних репетицій дозволяє підтримувати піаністичну форму в плані швидкості гри, артикуляції, сили при виконанні складних акордів та пасажів. При виступі на сцені «важка» клавіатура, як уже зазначалося, дозволяє видобувати з інструменту значно більше динамічних і тембрових відтінків, фарб.

     Пропонуємо переглянути промо відео ролик, в якому професійний піаніст - учень музичного коледжу виконує етюд Ф. Шопена на музичному інструменті з відносно «важкою» клавіатурою (цифрове фортепіано Pearl River P60):

                   

      Все вищесказане в равній мірі є справедлимвим як для цифрових, так і для акустичних фортепіано.

Автор - Олексій Павлов*

       *Використані матеріали з роботи автора "Музика кінематографу і театрально-видовищних дійств в учбовому репертуарі дитячих музичних шкіл (дитячих шкіл мистецтв) як засіб розвитку художнього, творчого та образного мислення дитини". Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №59918