1. Введення

Існують різні стратегії здійснення покупок. Можна просто піти в магазин і посадити дружину за відповідний по вигляду та ціною інструмент. - Подобається? А, як правило, так воно і є. Принаймні для людей, які не отримали консерваторської освіти. - Тоді беремо! При всіх очевидних плюсах цього способу подальше написано в першу чергу для любителів "помучитися" при виборі інструменту.

 

2. Муки вибору

Перша порада - ніколи не вибирайте інструмент за технічними характеристиками! І по чужим відгуками теж. На смак і колір, самі розумієте ... Розгляд різних моделей та збір в конференціях думок про них - абсолютно необхідно, але абсолютно недостатньо. Це тільки перший, підготовчий етап. Для початку визначтеся, скільки ви можете витратити на покупку. На жаль, пристойне цифрове піаніно - це недешеве задоволення. Забігаючи вперед, скажу, часто воно може обійтися вдвічі дорожче запланованого.

Потім вирішіть, які з численних "функцій" вам дійсно необхідні, оскільки дуже часто в рамках одного цінового діапазону вони вступають в непримиренний конфлікт з якістю звучання. Нічого безкоштовного в цьому житті не буває, і потім, маркетологам теж потрібно виправдовувати своє існування. На жаль, практика залучення покупців помітними, практично марними "характеристиками" на тлі деградації реальної якості набула останнім часом характер стихійного лиха. Нікого вже не дивує ситуація, коли наступна модель за ключовими показниками стає гіршою за попередню, обростаючи при цьому нікому не потрібними "наворотами". Так що, покупець, будь пильний!

3. Ціна і якість

Якщо з ціною все зрозуміло, то якість, не кажучи вже про співвідношення ціна / якість, речі абсолютно абстрактні. Комусь бракує прозорості в лампових підсилювачах, а хтось "тягнеться" від Бумбокса. І тут радити просто нічого, без особистого враження не обійтися. Особливо важко визначитися з інструментом для початківців. З одного боку, купувати дорогий інструмент, коли ще незрозуміло, чи захопить музиціювання дитину, не дуже хочеться. З іншого боку, чим краще піаніно, тим більше шансів, що саме захопить. Критерій тут тільки один, але він, на жаль, не може бути виражений точно в загальноприйнятих одиницях - за інструмент має бути просто приємно сісти. Але навіть для цілей початкового навчання є певний поріг, нижче якого опускатися вже не варто. Це повнорозмірна (88-keys, full size) клавіатура і повнозважена (full-weighted) молоточкова механіка. Перевчатися часто буває важче, ніж починати "з нуля".

Часто менш "розкручені" компанії пропонують начебто те ж саме, але неабияк дешевше. На мій погляд, брати продукцію маловідомих (в даній області) виробників можна тільки тоді, коли є можливість скласти свою власну, обґрунтовану думку. В іншому випадку висока ймовірність виникнення будь-яких проблем перекриває потенційну вигоду. І потім, купуючи інструмент у "сірих" імпортерів. Як їх знайти? Так простіше простого! Йдете на офіційні сайти великих виробників і відкриваєте розділи "Де купити". Часто там присутня інформація, у кого вони НЕ рекомендують купувати обладнання. Вам як раз сюди. За рахунок чого, власне, дискаунт? Через скорочення витрат на гарантію, і, можливо, менших апетитів постачальників. Якщо останнє можна тільки вітати, то перше - палиця з двома кінцями, як пощастить. Деяких людей хвилює питання - а не всунуть мені в такому інтернет-магазині підробку або не кондицію? Щодо першого можу заспокоїти - науці факти підробки цифрових піаніно поки невідомі. Ну, а брак буває всюди, не віддавайте грошей, поки не перевірите апарат. Грати чи в ці ігри - кожен вибирає сам ...

4. Цифра або аналог

Тепер потрібно зрозуміти, який інструмент вам потрібен, цифровий або акустичний ?! Про що розмова, зрозуміло, гарне і правильно налаштоване справжнє піаніно звучить краще. Тільки все питання в тому й полягає, чи можете ви собі дозволити мати та утримувати дійсно гарне піаніно? І не тільки в матеріальному плані. Якщо у вас взимку розсихається паркет, боюся, в голосі акустичного інструменту буде чітко відчувається невдоволення.

Є ще один аспект, де "цифра" дає виключну перевагу - можливість регулювання гучності аж до повного відключення звуку не залишає традиційному інструменту жодного шансу в умовах сучасних панельних будинків. "Повторення - мати навчання" - це гасло зведений в ранг абсолюту при навчанні грі на піаніно. Я не знаю точно, що таке "гами", але абсолютно впевнений - виносити їх тривалий час дано далеко не кожному. Навіть якщо вам не шкода сусідів, все одно корисно згадувати іноді, що наше життя теж не безкоштовне. А на бідну нервову систему бажаючих і так більш ніж достатньо.

Цифрове піаніно володіє, як правило, додатковими можливостями, які за визначенням відсутні на акустичних інструментах. Перш за все, це можливість запису-відтворення власної гри. Навіть якщо вас не хвилює проблема увіковічення свого виконання, можливість поглянути на нього з боку надзвичайно корисна для контролю за власними огріхами. Звичайно, можна заперечити, що запис можна зробити і за допомогою традиційної аудіотехніки, однак практика показує, що організаційно-технічні складнощі цього процесу (не кажучи вже про якість результату) в переважній більшості випадків виключають його з повсякденної практики. Часто присутні також різні корисні дрібниці на зразок вбудованого метронома, транспонування і поділу клавіатури на дві зони для гри різними інструментами або в чотири руки. Ну, і пограти різні не-фортепіанними тембрами типу органу або клавесину теж часто буває дуже приємно.

Досить часто багатьох хвилює принципове питання - а чи можна взагалі дитині, яка навчається в дитячій музичній школі по класу фортепіано, займатися вдома на цифровому піаніно? Адже деякі викладачі відповідають на нього категоричним "ні". На мій погляд, така позиція найчастіше є наслідком недостатнього знайомства з предметом несприйняття. Скрізь і всюди буває, що про цифрові піаніно судять по дешевих синтезаторах, більшість з яких також має рояльні тембри. Займатися на таких апаратах (принаймні, припускаючи грати на класичному піаніно), дійсно, дуже шкідливо. І принципова відмінність тут - в клавіатурі: синтезаторна механіка має зовсім іншу конструкцію з абсолютно іншими тактильними відчуттями. А ось інструменти, що позиціонуються саме як фортепіано, забезпечені важкої, "рояльної" клавіатурою, що імітує молоточковий механізм акустичного фортепіано. І займатися на них цілком можливо. Більш того, багато хто відзначає, що цифрове піаніно більш вимогливо і на ньому краще чути недоліки виконання, так що в певному сенсі саме для навчання воно навіть краще.

Разом з тим слід зазначити, що цифрові піаніно початкового рівня погано підходять для навчання. Існує думка, що на перших порах дитині зійде все, що завгодно, а потім вже можна буде подумати про більш якісний інструмент. Насправді все йде з точністю до навпаки, і ситуація трохи нагадує той старий анекдот, коли пацієнтам психлікарні пообіцяли налити воду в басейн тільки після того, як ті навчаться стрибати з вишки. Саме при початковому навчанні грі на фортепіано, коли формуються основні навички звуковидобування, якісна і як можна більш автентична клавіатура найважливіше! Більш досвідчений музикант здатний так чи інакше пристосуватися до будь-якого інструменту. А ось у початківця цілком можуть виробитися неправильні м'язові рефлекси, подолати які в подальшому буде дуже непросто.

Можна припустити, що цифрове піаніно середнього рівня цілком достатньо для навчання в дитячій музичній школі. Але якщо ви не можете собі дозволити такого - не турбуйтеся, для початку можна використовувати і більш дешевий інструмент. Цілком ймовірно, що через якийсь час його можливостей буде вже не вистачати, і доведеться думати про заміну. Але ж трапляється, що діти кидають заняття дуже швидко. Якщо для вас середня ціна не є надто великою жертвою - не сумнівайтеся, купуйте відразу хороше. Деякі люди побоюються, що звикнувши до цифрового піаніно, дитина буде відчувати труднощі при адаптації до звичайного. Однак слід врахувати, що акустичні інструменти також бувають дуже різними і часто відрізняються між собою більше, ніж в порівнянні з цифровими.

Досить поширена думка, що цифрове піаніно - це всього лише імітація акустичного інструменту, звучанню якої ніколи не досягти рівня оригіналу. І це, безумовно, чиста правда. Тільки питання - а якого оригіналу? А такого, до якого звичайних людей не підпустять і на гарматний постріл. Не тільки як виконавців, але навіть як слухачів. Для цифрового клонування вибирають не просто кращі моделі, а самі чудові, еталонні екземпляри, які зберігаються в стерильних умовах і налаштовуються виключно видатними майстрами. Так що нам, звичайним людям, мати імітацію елітного, ідеально налаштованого "Стейнвея" набагато краще, ніж перевтомлену "Україну".

Варто також відзначити, що різні моделі цифрових піаніно теж досить сильно різняться між собою як за тактильними відчуттями, так і по звуку. І конкретний екземпляр так само може володіти своїм характером - налаштувань там зазвичай досить багато. Ну, не буде він глобально унікальним - хіба це так важливо? Що стосується "настрою" інструменту, то тут, на мій погляд, "цифра" має перевагу, оскільки ви не тільки не повинні підлаштовуватися під поточну температуру і вологість повітря, а й самі можете при бажанні привести інструмент у відповідність саме вашому сьогоднішньому настрою. Хочете більше яскравого звучання - будь ласка, варто тільки натиснути кнопку "Brilliance". Хочете, щоб піаніно відгукувалося на найменший дотик, або навпаки, бажаєте виплеснути лють після сімейного скандалу - немає нічого простішого, досить виставити потрібний рівень "Key Touch".

Звичайно, якщо у вас є гарне акустичне фортепіано, знайомий настроювач, а ваші улюблені музиканти тренуються десь в іншому місці та використовують домашній інструмент виключно для насолоди слуху, цифрове піаніно - не для вас. Але, не всі належать до числа таких щасливчиків. Тому основний вибір - це "цифра".

5. Підготовка

З чого ж почати покупку? Само собою, з Інтернету. Резюме на даному етапі: необхідно цифрове піаніно з клавіатурою і звучанням, максимально наближеним до акустичного. В рамках бюджету, природно. І яка ж модель принесе шукане? Щоб зрозуміти це, нам в черговий раз доведеться розібрати бідний інструмент, як труп. Почнемо спочатку - корпус. Чого вже тут хитрувати, корпус - він або є, або його немає. Крім чистої естетики, подумайте, що десь потрібно розмістити педалі. Чи не здорово, якщо вони будуть "тікати" з-під ніг. Обираю підлоговий варіант - все-таки піаніно має бути піаніно. Крім того, компактний агрегат теж потрібно кудись поставити. Якщо це буде стаціонарна стійка, то за що боролися? По ширині компактні моделі відрізняються від підлогових досить незначно. Якщо різниця велика - є привід задуматися, чи не завужені чи клавіші, нічого хорошого від такої "оптимізації" чекати не доводиться. Ну, а якщо його доведеться кожного разу діставати з антресолей, що це за гра? Не варто створювати собі психологічний бар'єр зайвий раз сісти за інструмент.

Тепер клавіші. Питання з кількістю навіть не обговорюється - їх повинно бути рівно 88, ні більше, ні менше. Розмір теж має значення - тільки як на "акустиці". C реалістичністю все трохи складніше. Звичайно, клавіатура повинна бути чутливою до сили удару і якомога точніше імітувати молоточковий механізм справжнього фортепіано. В тому числі, так звану "градацію ваги" (або "градієнт жорсткості") - у реальних інструментів клавіші на нижніх октавах трохи важче.

Виникає законне питання - а навіщо все це? Чому зараз, в 21 столітті, ми повинні ганятися за дрібними особливостями поведінки інструментів, розроблених невідомо коли? Відповідь полягає в самій назві класу - "цифрове піаніно". Цілком можна і не ганятися, але тоді це буде вже дещо інший інструмент - синтезатор. А мені потрібно саме піаніно, з усіма властивими йому достоїнствами і недоліками. Провідні виробники мають свої "фірмові" назви клавіатурній механіці - GH3 у Yamaha, PHA II у Roland, RH3 у Korg. Як бачите, у всіх абревіатурах присутнє ключове слово "Hammer". І це аж ніяк не той здоровенний автомобіль, який так люблять заможні люди.

З синтезатором звуку ситуація ще більш заплутана. Форуми сповнені не завжди достовірної інформації про те, скільки клавіш і в скількох шарах оцифровує та чи інша компанія і які акустичні інструменти при цьому використовувалися. А вже красиві назви фірмових звукових процесорів мало чого дають недосвідченому в технологічній вишуканості споживачеві. Плюс маса різних нюансів типу імітації струнного резонансу, реверберації корпусу і навіть моделювання відкритої кришки рояля. Втім, якісна картина, на мій погляд, не так вже й складна - чим "чесніше" оцифровка, тобто чим більше використовується пам'яті, тим краще. А чим більше синтезу, тим, відповідно, гірше. І ще важливий елемент - це вихідний звуковий тракт у вигляді підсилювача і динаміків.

Зрозуміло, що, в розумних межах, чим більший у підсилювача запас по потужності, тим краще. І чим більше частотних смуг у акустичної системи, тим, відповідно, теж. В принципі, можете порівняти ці характеристики цифрового піаніно з відповідними параметрами музичних Hi-Fi компонент. На більшості моделей початкового рівня встановлюють 6-8-ватний підсилювач. Чесно кажучи, це дещо слабенько.

Потерпіть ще трохи, залишилося зовсім небагато - входи / виходи, різні "функції" типу метронома і рекордера, а також всілякі опції і налаштування: їх дуже багато, але всім цим вражаючим арсеналом більшість звичайних людей користується досить рідко. Якщо фортепіано буде застосовуватися як MIDI-клавіатура, вихід USB-MIDI буде аж ніяк не зайвим, якщо планується підключення до зовнішньої акустики - бажано наявність лінійного виходу.

Напевно, жодна технічна характеристика не викликає стільки дебатів, як розмір поліфонії. Від нього безпосередньо залежить, скільки звуків одночасно може відтворити цифрове піаніно. У більшості сучасних моделей максимальна поліфонія становить 128 голосів і більше, і цього, на думку абсолютної більшості, цілком достатньо. Однак ряд наявних зараз у продажу інструментів має менший розмір поліфонії, найчастіше - близько 64.

Досить багато хто вважає, що в цьому випадку при виконанні технічно складних речей з інтенсивним використанням педалі цілком ймовірно "проковтування" деяких звуків.  Ще один широко обговорюваний технічний аспект - кількість рівнів семплювання. Технологія динамічного семплювання створена для досягнення більшої реалістичності звучання за рахунок окремої оцифровки сильних і слабких ударів клавіш. Кількість таких шарів варіюється від 3-5 в цифрових піаніно до 10-12 в гігабайтних віртуальних інструментах.

6. Вперед, в магазин!

На ринку є стільки виробів, що перепробувати їх все не представляється можливим. Крім того, ви цілком можете не знайти в магазинах всі ваші моделі.

1. Клавіатура. Багато компаній чітко класифікують механіку своїх виробів, що істотно спрощує наше з вами завдання. Навіть якщо не вдається знайти потрібну модель, скласти враження про тактильні відчуття можна за іншою, що має таку ж клавіатуру. Залишається тільки врахувати деякі нюанси типу відбою та матеріалу покриття клавіш.

2. Звуковий модуль, який об'єднує генератор звуку і попередній підсилювач. Тобто це рівно те, що подається на лінійний вихід апарату, з якого всі поважаючі себе люди і роблять демонстраційні аудіо-записи. І практично це ж ви почуєте в навушниках. Якщо виробник викладає в якості демонстрацій декількох моделей один і той же файл, то і через навушники ви майже напевно почуєте одне й те саме.

3. Акустичне оформлення, що включає в себе підсилювач потужності та динаміки. Цей аспект оцінити в магазині, мабуть, найскладніше. Багато відволікаючих чинників, шум, інша акустика приміщення.

Багатократно помічено, що вдома піаніно звучить зовсім по-іншому, ніж в магазині. І якщо ви не почули там різниці, це зовсім не означає, що її немає. В принципі, ви можете довіритися професіоналізму виробників, які зазвичай намагаються, щоб старші моделі звучали багатшими.

На закінчення хочеться дати кілька порад по процедурі вибору піаніно в музичних салонах тим, хто займається цим вперше. Найголовніше - забудьте на час про всі технічні характеристики, про всі ці шари семплювання, сенсори і канали поліфонії. Залиште "голову" вдома, з собою візьміть тільки "вуха". Зверніть увагу на власні паразитні звуки інструменту - шум підсилювача (на середині та максимумі гучності, в навушниках і без), а також високочастотний писк і тихе гудіння дроселів й трансформаторів. Вимкніть звук і послухайте, як стукають клавіші: різні виробники і моделі відрізняються в цьому сенсі досить істотно.

Поторкайте клавіші - наскільки вони вібрують при ударах і "люфтять" в горизонтальній площині. Перевірте, чи можна репетирувати ноту без повного відпускання клавіші. При виборі конкретного екземпляра нешкідливо пройтися по всій клавіатурі - чи немає "западання" і звуків які явно вибиваються із загального ряду. Про чорні клавіші теж не забудьте. Послухайте, наскільки довго звучать різні ноти, особливо при натиснутій правій педалі, наскільки рівномірно вони загасають і чи немає в цьому звучанні неприємних призвуків.

Оцініть звучання при власній грі (якщо, звичайно, вмієте), а також "з боку" (навіть якщо вмієте) - до ваших послуг консультанти, а також вбудовані демонстраційні п'єси. Якщо нехитра мелодія бере за душу - значить, піаніно гарне; якщо не бере "Місячна соната" Бетховена - отже, не дуже.

Спробуйте трохи повозитися з настройками - заводські розраховані на середньостатистичного користувача, у вас цілком можуть бути інші переваги. Перш за все це стосується вибору рояльного тембру, зазвичай також можна налаштувати яскравість звучання, реверберацію і чутливість клавіш. Копніть трохи глибше - подивіться, наскільки сильно гучність самого слабкого удару відрізняється від самого сильного, скільки градацій гучності вам вдається витягти, наскільки плавно змінюється при цьому тембр звучання.

Якщо ви добре граєте, зверніть увагу на наступний момент. Насправді зробити пристойну клавіатуру і приємне звучання досить просто. Погоджуюся, що домогтися, щоб було ще й дешево - дуже непросто, але зараз не про це. Головні труднощі при створенні цифрової імітації фортепіано - домогтися точної відповідності звуку рухам клавіш. Щоб не вийшло, що граєте ви одне, а інструмент видає дещо інше. Звук, може бути, і красивий, але не зовсім такий, як би ви цього хотіли, сидячи за акустичним інструментом. Так ось, різні виробники і різні моделі відрізняються в цьому сенсі досить істотно. Безумовно, мова йде про нюанси і далеко не всі здатні це відчути. Але у деяких музикантів окремі моделі викликають відторгнення саме в силу зазначених невідповідностей. Постарайтеся знайти конкуруючі в вашому розумінні моделі в одному місці - очно порівнювати набагато простіше.

Класифікація цифрових піаніно

Багато людей вважають, що якщо вони не вміють грати, то і не зможуть зробити правильний вибор.На мій погляд, найчастіше це не так. Більшість інструментів оснащено засобами, що дозволяють спробувати демонстраційні п'єси - або вбудовані, або завантажені з вашої флешки. В крайньому випадку ви завжди можете попросити продавця збацати що-небудь "ритмічно-запальне".

Сучасний ринок цифрових піаніно дуже щільний і ви отримуєте рівно те, за що заплатили, чудес не буває. Але необхідно враховувати, що одними і тими ж грошима ви платите за корпус, звук, механіку і "навороти". З іншого боку, існує думка, що багато дорогі моделі відрізняються від більш дешевих тільки "наворотами". Типу того: мені потрібен інструмент з кращим звуком і клавішами, і я не хочу платити за опції, якими не буду користуватися. На жаль, такого зараз не буває. Відділи маркетингу компаній не допустять, щоб на молодших моделях були такі ж клавіатура і звук, як і на старших. Інакше - хто ж буде брати останні?

Дорогі моделі відрізняються від дешевих насамперед звучанням і механікою, додаткові можливості - це свого роду бонус. Безумовно, викладене вище не можна сприймати зовсім вже буквально. Найчастіше, наприклад, сусідні в ряду моделі мають однакову клавіатуру або майже однакову (з точністю до матеріалу покриття). Але в цілому така тенденція має місце бути. Загалом, купуйте найдорожче з того, що можете або готові собі дозволити (а може, навіть трохи дорожче), думаю, не помилитеся.

Конструктивно можна виділити кілька типів цифрових фортепіано:

Повнорозмірні корпусні цифрові фортепіано - це музичні інструменти вже досить великих розмірів, але все ж, їх вага значно менше звичайного акустичного піаніно, що є ще одним доказом на користь придбання саме цифрового інструменту. Всі деталі корпусу повнорозмірних цифрових фортепіано більші і масивніші деталей корпусу інструментів компакт-класу, за рахунок чого повнорозмірні інструменти виглядають набагато солідніше і більш схожі на своїх акустичних побратимів. 

Сценічні цифрові фортепіано - це клас музичних інструментів, призначених, в основному, для професійного застосування на сцені або в студії. Дані інструменти зовні виглядають як синтезатори з повною фортепіанною клавіатурою, так як в силу свого призначення, для зручності використання і транспортування, виконані в компактному корпусі без стійки і блоку педалей. Стійка і педалі для сценічних піаніно є опціями і використовуються в разі потреби. Так як сценічні піаніно - в своїй більшості інструменти професійного рівня, то вони мають розширені можливості по обробці та редагування звуку. Функціонально всі цифрові піаніно можна розділити на дві групи. Це цифрові піаніно без автоакомпанементу і цифрові піаніно з автоакомпанементом.

Цифрові фортепіано компакт-класу - це інструменти порівняно невеликої ваги і розміру по глибині, що робить їх непомітними в невеликих приміщеннях. У свою чергу цифрові фортепіано компакт-класу можуть бути як корпусними (повністю виконаними в корпусі під дерево, з кришкою клавіатури), так і більш спрощеними (без кришки клавіатури, в пластиковому корпусі «синтезаторного» типу з можливістю використання без стійки).

Цифрові піаніно без автоакомпанементу - це інструменти, які мають деякий невеликий набір тембрів (звуків різних інструментів), в числі яких, як правило, варіанти тембрів рояля, електронного піаніно, клавесина, електронного та класичного органу, струнних інструментів та ін. Плюс до цього, звичайно, є кілька варіантів просторової обробки звуку (імітація звучання інструменту в різних приміщеннях: кімнати, концертні зали та ін.) 

Секвенсор (функція запису власного виконання) і набір стандартних функцій: накладання звуків, поділ клавіатури, метроном, транспозиція , підстроювання та інше. Тобто, дані цифрові піаніно не містять нічого зайвого, тільки функції та інструменти для комфортних і плідних занять на фортепіано.

Цифрові інструменти з автоакомпанементом - це музичні інструменти, в яких до всього іншого додається автоаккомпанемент і, як наслідок, набір функцій пов'язаний з ним. Автоакомпанемент - це функція, яка дозволяє грати композиції, як би в супроводі цілого музичного колективу (ансамблю або оркестру). Такі інструменти містять певний набір стилів автоакомпанементу, використовуючи які, можна виконати композицію в будь-якому музичному стилі. Партія автоакомпанементу зазвичай містить партію ударних інструментів, партію баса і ще кілька партій інших інструментів. Цифрові піаніно з автоакомпанементом зазвичай мають більш потужний секвенсор (функція запису), який вже можна використовувати не тільки для запису і прослуховування власного виконання, з метою самоконтролю та роботи над помилками, але й для створення власних багатодоріжкових аранжувань. Інструменти з автоакомпанементом містять розширений набір тембрів.


МОДЕЛЬНИЙ РЯД ЦИФРОВИХ ФОРТЕПИАНО І РОЯЛІВ ROLAND

1. Фортепіано Roland початкового рівня:
RP-301SB, RP-301RW, RP-301RWH, RP-301RSB, RP-301RRW, RP-301RWH, F-120SB, F-120WH
2. Фортепіано Roland середнього рівня: 
HP-302RW, HP302SB, HP-305PE, HP305RW, HP305SB, HP-307PE, HP-307RW, HP-307SB, HP-503RW, HP-503SB, HP-505PE, HP-505RW, HP-505SB, FP-4FBK, FP-4FWH, FP-7FBK, FP-7FWH, DP-90MC, DP-90SB, DP-990FBK, DP-990FMC, DP-990FSB, DP-990MC, DP-990SB, RD-300NX
3. Фортепіано Roland високого рівня:
HPi-6FRWA, HPi-6FSBA, HPi-6SERW, HPi-7FRWA, HPi-7FSBA, DP-90SPE, DP-90SPW, DP-990RFPE, DP-990RPE, LX-10FBK, LX-15, LX-15PW, RD- 700NX, V-Piano
4. Цифрові роялі Roland:
RG-1FSB, RG-3PE, RG-3FPE, RG-3MPE, RG-7, RG-7PM, RG-7RPE, GP-7PE, KR-115RPE, KR-115MRPE, KR-117MPE, KR-117MRPE

Світовий виробник цифрових фортепіано - Roland (Японія). Офіційні сайти - www.roland.com, www.rolandus.com
Офіційний представник Roland в Україні: "Юритмікс". Будь-який інструмент можна подивитися і послухати в демонстраційному залі м. Київ: http://tic-tac.kiev.ua/contact.html а також в магазинах-салонах регіональних представників компанії «Юритмікс»: http://eurhythmics.com.ua/uk/dealers