Вчимося грати на фортепіано

Як зберегти інтерес дитини до музикування

Ваша дитина навчається грі на фортепіано у музичній школі, проте займається без інтересу? В чому ж питання? З найбільшою вірогідністю такий стан речей обумовлений відсутністю мотивації в систематичних заняттях на музичному інструменті, без яких навчитися грати на фортепіано неможливо. Чому ж дитині не цікаво займатися грою на цьому прекрасному музичному інструменті?

На наш погляд основних причин є дві:

  1. Відсутність мотивації зумовлена систематичним використанням педагогом нецікавого сучасній дитині педагогічного репертуару;
  2. Відсутність естетичного задоволення при постійній грі на музичному інструменті невисокої якості, наприклад, на старому  акустичному піаніно, механіка і клавіатура якого зношена та розбовтана, тембр звучання не вирізняється фарбами, а музичний стрій взагалі не піддається налаштуванню.

Розглянемо окремо кожний аспект.

Репертуар

Вчимося грати на фортепіано - фото 2

Що стосується репертуару, то сучасній дитині виявляються не цікавими музичні твори, які систематично використовувалися і продовжують використовуватись педагогами музичних шкіл та шкіл мистецтв. Мова йде про збірки педагогічного репертуару радянського видавництва другої половини ХХ Століття. П’єси, представлені в них, за своєю образно-сюжетною основою не відповідають образному світу сучасної дитини ні в якій мірі. З іншого боку, сучасні збірки п’єс педагогічного репертуару, написані сучасними авторами, настільки складні та абстрактні за образним змістом, що складається враження, що автори таких п’єс взагалі не розуміються на дитячій та підлітковій психології та образному світі дитини.

На наш погляд, виходом з даної ситуації може бути систематичне включення в педагогічний репертуар учня-піаніста фортепіанних транскрипцій пісень та мелодій з сучасних мультфільмів та художніх фільмів, розрахованих на дитячу та підліткову аудиторію. При цьому наголосимо, що мова ні в якому разі не йде про витіснення з педагогічного репертуару творів таких жанрів як поліфонія, крупна форма, етюд. Мова йде про музичні твори, які у фортепіанній педагогіці прийнято називати «п’єсами». Такі твори і включаються в педагогічний репертуар музичних шкіл саме з метою розвитку художнього, творчого та образного мислення дитини.  

Зазначимо, що переважна більшість педагогів музичних шкіл та шкіл мистецтв виступають категорично проти будь якого оновлення педагогічного репертуару взагалі. Вони вважають, що такі п’єси (фортепіанні обробки і трнскрипції мелодій та пісень з мультфільмів та художніх фільмів) не виконують педагогічну функцію та не формують в учня ті вміння та навички, які повинні формувати п’єси традиційного педагогічного репертуару. Проте, на наш погляд, така думка є глибоко помилковою. Для формування професійних вмінь та навичок, учні фортепіанного відділу саме і вивчають вправи, гамми, етюди, поліфонічні п’єси, твори крупної форми. Ще раз наголосимо, що вивчення музичних творів жанру «п’єса» ставить на меті не формування професійного ігрового апарату дитини та відповідних вмінь та навичок, а розвиток образного та сюжетного мислення.

Результатом такого консервативного підходу педагога до підбору педагогічного репертуару стає поступове втрачання дитиною інтересу до занять музикою. Наголосимо, що систематичне навчання грі на фортепіано, для досягнення задовільного результату, потребує від учня тривалої зосередженості та самовіддачі, а це не є можливим без мотивації, без бажання займатися на результат.   

Музичний інструмент

Світ не стоїть на місці, науково-технічний прогрес постійно змінює наше уявлення про навколишній світ, музичне мистецтво входить в інші виміри пізнання та сприйняття. Розвиток класичних вікових традицій в будівництві такого музичного інструменту як рояль та піаніно пішло шляхом асиміляції з електронним цифровим світом. В результаті такої асиміляції з’явився новий і дуже привабливий за своїми властивостями та можливостями музичний інструмент - цифрове фортепіано.  

Вчимося грати на фортепіано - фото 2

Ми вже неодноразово наголошували на тому, які переваги надає сучасне цифрове фортепіано. Нагадаємо лише деякі з них:

  1. Насичений тембр концертного роялю у вас вдома – прекрасний звук, розмаїття тембрових фарб, можливість для дитини навчатися варіювати темброві фарби при виконанні музичних творів. Звідси – тренування навичок побудови образності, настрою, колориту, сюжетності в музиці;
  2. Можливість для дитини грати не лише тембром роялю, а і іншими цікавими тембрами: електричне піаніно, церковний та джазовий орган, орган Хамонда, клавесин, струнний оркестр. Наприклад, деякі обробки пісень та музичних творів з мультфільмів та художніх фільмів набувають нових фарб при виконанні їх певним тембром. З іншого боку, класичні твори Й. С. Баха, виконані тембром церковного органу або клавесину, дають змогу дитині відчути справжнє звучання таких творів, написаних саме для цих музичних інструментів, а не адаптованих під виконання на сучасному фортепіано. Цифрове фортепіано надає учню і таку цікаву можливість, як виконання твору в супроводі оркестру. Така функція на найвищому рівні реалізована в новітніх цифрових фортепіано Roland HP702, Roland HP704.

Можливості цифрового світу

Сучасне цифрове фортепіано надає вам та вашій дитині широкі можливості налаштування тембру звучання та деяких характерних особливостей виконання на акустичному піаніно або роялі. Наприклад, для тембру рояля можуть бути доступні такі налаштування, як резонанс струн, резонанси демпферної системи, ступінь чутливості клавіатури до дотику. 

Вчимося грати на фортепіано - фото 3

При цьому всі ці функції доступні для керування як з панелі цифрового фортепіано, так і за допомогою планшету або смартфону через фірмові додатки та софт. 

Важко переоцінити, яку сильну мотивацію отримує учень при використанні в процесі навчання сучасних цифрових технологій та гаджетів! Так, наприклад, фірма-виробник акустичних та цифрових фортепіано та роялів KAWAI пропонує широкий спектр власного програмного забезпечення для керування функціями та настройками звучання і клавіатури власних цифрових фортепіано: https://www.kawai-global.com/product/c/applications/ . Один з лідерів серед фірм-виробників цифрових фортепіано високої якості – Roland, також пропонує широкий спектр програмних продуктів для власних цифрових фортепіано: https://www.roland.com/global/categories/pianos/apps/ . За допомогою фірмового софту та планшету чи смартфону ви або ваша дитина зможе відчути себе справжнім «творцем» музичного світу, «володарем» світу звуків.

Вчимося грати на фортепіано - фото 4

Можливості дизайну

Деякі фірми, при використанні в цифровому фортепіано найновітніших технологій звуковідтворення та найсучаснішої зваженої клавіатури молоточкового типу, роблять акцент на стильному дизайні, компактності музичного інструменту. В цьому плані відчутних успіхів досягла відома фірма-виробник акустичних та цифрових піаніно та роялів Pearl River. 

Вчимося грати на фортепіано - фото 5

Отже, підводячи підсумки, ще раз наголосимо, залогом успіху у навчанні грі на фортепіано є мотивація дитини, яка, в свою чергу, складається з цікавого сучасного репертуару у поєднанні з любов’ю до музичного інструменту, можливістю поринути в захопливий світ сучасних можливостей цифрового дизайну та музичних технологій.

Автор - Олексій Павлов